Conflicten kunnen stressvol en uitdagend zijn, maar toch bieden ze ruimte voor groei en verbetering. Het is dan wel belangrijk dat deze op de juiste manier worden aangepakt en conflictstijlen goed worden herkend. In deze blog duiken we hier dieper op in!
Verschillende conflictstijlen
Conflicten komen vaak voor in ons dagelijkse leven, zowel persoonlijk als professioneel. Dit kan een meningsverschil met een collega zijn, misverstand met een familielid of grotere problemen zoals een meningsverschil.
Het is in alle gevallen belangrijk om te weten hoe je het beste kunt omgaan met een conflict. Maar om te kunnen weten hoe je er het beste mee kunt omgaan, is het handig om eerst te kunnen inzien welke conflictstijl het is. Hieronder een aantal verschillende conflictstijlen volgens het Thomas-Kilmann Conflict Mode Instrument (TKI).
- Vermijdende stijl
Wanneer je een vermijdende conflictstijl hanteert, ontwijk je het liefst conflicten. Deze stijl houdt dus eigenlijk in dat je liever een conflict vermijdt of uitstelt. Je kiest ervoor om je terug te trekken uit vervelende situaties in plaats van het probleem direct aan te pakken.
- Toegevende stijl
Bij deze conflictstijl geef je makkelijk toe aan wensen van een ander. Je stelt eigenlijk de behoeften van anderen boven die van jezelf om de relatie te behouden of spanning te vermijden tussen elkaar.
- Vechtende/concurrerende stijl
Met deze stijl hanteer je een sterke benadering waarbij je vooral je eigen wensen en doelen wilt bereiken zonder rekening te houden met een ander.
- Compromis sluitende stijl
Als je deze stijl hanteert, ben je er vooral voorstander van om direct een tussenweg te vinden. Je wil graag dat beide partijen tegemoet worden gekomen, al is dit met een tijdelijke oplossing.
- Samenwerkende stijl
Met de samenwerkende conflictstijl zoek je naar een win-win oplossing waarbij alle belangen worden meegenomen. Dus niet alleen die van jou, maar ook die van de tegenpartij. Hierbij is het vooral belangrijk om goed te communiceren en creatief te zijn voor de oplossing.
Voordelen en nadelen conflictstijlen
Iedereen heeft een andere conflictstijl. Dit heeft veel te maken met jou als persoon, maar ook met de situatie waarin je je bevindt. Iedere situatie of conflict kan namelijk een andere benadering nodig hebben.
Per conflictstijl zijn er aantal voordelen, maar ook nadelen. We leggen het hieronder uit:
| Conflictstijl | Voordeel | Nadeel |
| Vermijden | Als je geen kans ziet om te winnen of de timing ongunstig is | Conflict kan later escaleren of onopgelost blijven |
| Toegeven | Als de relatie belangrijker is dan het probleem. | Kan leiden tot wrok of gevoel van onderwaardering |
| Vechten | In noodsituaties of als er een snelle beslissende actie nodig is | Kan relaties beschadigen en vijandigheid veroorzaken |
| Compromis sluiten | Wanneer een tijdelijke oplossing beter is dan geen oplossing | Geen van de partijen is tevreden |
| Samenwerken | Als het belangrijk is om beide partijen volledig tevreden te stellen | Kost veel tijd en vooral energie, vraagt openheid. |
Het is belangrijk om te kunnen herkennen welke stijlen er zijn en wat jouw voorkeur vaak heeft. Dit kan je namelijk inzicht geven in jou als persoon en je sterke, maar ook zwakke punten. Zo kun je jezelf beter begrijpen en eventueel werken aan dingen waar je tegenaan loopt. Door je bewust te zijn van je eigen conflictstijl, kun je effectiever communiceren en samenwerken met anderen.
Benut conflicten voor je persoonlijke groei
Door te weten wanneer en hoe je verschillende conflictstijlen kunt inzetten, kun je conflicten niet alleen beter beheersen, maar ook benutten als kansen voor groei en verbetering. Of je nu kiest voor een compromis, samenwerking of een andere stijl, het kunnen aanpassen aan de situatie en de mensen om je heen, is een waardevolle vaardigheid.
Neem de volgende keer dat je te maken hebt met een conflict, even de tijd om na te denken over je benadering. Welke stijl past hier het beste bij? Heb je hier moeite mee of wil je graag werken aan je persoonlijke groei? Neem dan contact op met mij en laten we samen in gesprek gaan!